
W HARMONII Z INNYMI
– Od dominacji i uległości do świadomej równowagi w relacjach
Warsztat poświęcony pracy nad osobistymi schematami zachowań w kontaktach z ludźmi: w rodzinie, w gronie znajomych, w pracy. Uczestnicy pracują bez udziału osób ze swojego otoczenia. Dostępny w wersji stacjonarnej i online.
Cel główny:
Rozwinięcie innowacyjnych umiejętności interpersonalnych pozwalających na świadome zarządzanie dynamiką w relacjach, szczególnie w obszarach dominacji i uległości, przy jednoczesnym zachowaniu autentyczności, asertywności oraz szacunku dla innych i samego siebie.
Cele szczegółowe:
-
Rozpoznanie własnych wzorców w relacjach z ludźmi – zwłaszcza tych skłaniających do postaw dominacyjnych bądź uległych.
-
Zrozumienie, jak wewnętrzny krytyk może podtrzymywać postawę nadmiernej uległości lub wywoływać potrzebę kontrolowania i dominowania.
-
Nauka przekształcania krytyki (zarówno wewnętrznej, jak i zewnętrznej) w konstruktywną informację zwrotną, która pomaga budować równoważne relacje.
-
Opracowanie strategii asertywnej komunikacji, pozwalającej zachować równowagę pomiędzy stawianiem granic a otwarciem na potrzeby innych.
-
Świadome podejmowanie wyzwań społecznych z gotowością do wyrażania siebie (inicjowanie rozmów, wystąpienia publiczne), ale bez wchodzenia w konfrontacyjną dominację.
-
Rozwijanie empatii i uważności na sygnały świadczące o tym, że druga strona może czuć się zdominowana lub zmuszona do uległości.
Korzyści dla uczestników:
-
Umiejętność identyfikowania momentów, w których wchodzą w rolę dominującą lub uległą, oraz świadomość, jak te postawy wpływają na relacje.
-
Skuteczne narzędzia do zarządzania konfliktami – przekształcania sytuacji konfrontacyjnych w konstruktywny dialog.
-
Wzrost pewności siebie i spójności w zachowaniu: równocześnie poszanowanie własnych granic i akceptowanie granic innych.
-
Praktyczne sposoby komunikowania potrzeb, granic i opinii w sposób asertywny, bez wywoływania poczucia winy czy agresji w rozmówcach.
-
Rozwinięcie empatii – zdolności rozpoznawania sygnałów niewerbalnych i emocjonalnych, kiedy druga strona może czuć się przytłoczona lub zdominowana.
-
Lepsze zrozumienie mechanizmów psychologicznych utrwalających układ dominacja–uległość i narzędzia do ich przełamywania.
Zakres tematyczny (2 dni)
DZIEŃ PIERWSZY
Trening interpersonalny: rozpoznanie własnych schematów dominacji i uległości
-
Analiza indywidualnych stylów komunikacyjnych i postaw w grupie (odbywa się w formie ćwiczeń w parach i mini-dram).
-
Omówienie roli wewnętrznego krytyka w podtrzymywaniu niekorzystnych wzorców zachowań (np. potrzeba nadmiernej kontroli lub brak wiary w swoje kompetencje).
Ćwiczenia z improwizacji – przełamywanie oporu i lęku przed oceną
-
Rozwijanie elastyczności i gotowości do wchodzenia w różne sytuacje bez nadmiernego „spinania się” – zarówno w roli lidera, jak i w roli partnera.
-
Identyfikacja momentów, gdy uczestnik instynktownie przejmuje kontrolę (dominacja) lub oddaje ją innym (uległość).
Transformacja krytyki w konstruktywny feedback
-
Nauka korzystania z informacji zwrotnej w celu wyrównania dynamiki między rozmówcami (redukowanie postawy „napastnika” lub „ofiary”).
-
Ćwiczenia w małych grupach, skupione na zmianie języka oceniającego w język opisowy i wspierający.
DZIEŃ DRUGI
Strategie budowania równoważnych i inspirujących relacji
-
Empatia, uważność, wsparcie: praktykowanie zachowań, które pozwalają być autentycznym i asertywnym bez przejmowania skrajnych ról.
-
Zastosowanie założeń Porozumienia bez Przemocy (NVC) do unikania eskalacji dominacji czy uległości.
Techniki asertywnej komunikacji i pewności w wystąpieniach
-
Symulacje sytuacji trudnych (np. zdominowanie przez mocniejszą osobowość w zespole) – nauka, jak zachować swoją pozycję i jednocześnie okazać szacunek.
-
Praca z elementami facylitacji dyskusji, by zarządzać dynamiką w grupie bez wpadania w skrajne postawy.
Stworzenie własnego „manifestu równowagi w relacjach”
-
Osobiste zasady świadomej komunikacji, określenie indywidualnych sygnałów ostrzegawczych.
-
Podsumowanie kluczowych wniosków i refleksja nad sposobami wprowadzania zmian w życie prywatne i zawodowe.
Metody i przebieg warsztatu:
-
Podczas warsztatu uczestnicy uczą się rozpoznawać i modyfikować schematy zachowań, które prowadzą do dominacji lub uległości.
-
Dzięki licznym ćwiczeniom praktycznym – improwizacjom, mini-prezentacjom, treningowi interakcji – uczestnicy zdobywają konkretne narzędzia do świadomego kształtowania swoich relacji. W efekcie mogą z większą swobodą, pewnością i w zgodzie ze sobą budować harmonię z innymi, unikając jednocześnie pułapek skrajnych postaw.
